دکتر عباسی: برای راه اندازی واحدهای راکد تاخیر جایز نیست
کد خبر: ۱۰۹۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲ 12 March 2023

استاندار گیلان با بیان اینکه در بخش های تولیدی نباید توقفی داشته باشیم گفت: در راه اندازی واحدهای راکد و احیا شده حتی یک ساعت تاخیر جایز نیست و در صورت فرسودگی ماشین آلات این واحد ها باید به فکر جایگزین و استفاده از روش های جایگزین باشیم.

به گزارش خبرگزاری تابناک گیلان ؛ دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱) در آیین راه اندازی و بهره برداری مجدد معدن ذغال‌سنگ سنگرود رودبار گفت: این معدن پس از مدت حدود هشت سال که به طور کامل تعطیل شد از تابستان 1401 احیای آن مجدد در دستور کار قرار گرفت و امروز فاز یک آن راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: در این معدن به اکتشاف نیازی ندارد و باید مورد بهره برداری و استخراج در قسمت‌های خاک نسوز و ذغال سنگ قرار گیرد.

دکتر عباسی سیاست راهبردی دولت را فعال کردن واحد های راکد اعلام کرد و افزود: گیلان در بخش معدنی 70 عرصه راکد دارد که امروز یکی از این عرصه ها مجدد فعال و راه‌اندازی شد.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: در حوزه صنعت نیز 172 واحد راکد احیا شد و تلاش داریم ضمن افزایش توان واحدهای تولیدی موانع واحدهای راکد را برطرف کرده و به تولید برسانیم.

وی با تقدیر از ائمه جمعه و مسئولان مرتبط و نیز قضایی استان و شهرستان برای احیای این معدن گفت: کار معدن فعالیتی سخت افزاری است و نیاز به استقامت و اراده پولادین و سخت دارد.

دکتر عباسی گفت: در مورد ایجاد زیر ساختها در این منطقه مانند گازرسانی ، راه سازی و آبرسانی قول‌هایی داده شده است که این کارها باید با شتاب بیشتری انجام شود.

وی در ادامه خواستار تعریض مسیر هزار و 200 متری دسترسی به این معدن شد و افزود: درمورد سایر روستاهای رودبار که مشکل راه داشتند نیز مسئولان اهتمام جدی برای رفع این مشکلات داشته باشند.

وی ادامه داد: پیمانکار مربوطه در عملیات اجرایی کار این معدن از تجربیات پرسنل قبلی بعنوان شورای اندیشه ورز استفاده کند.

دکتر عباسی بیان کرد: در بخش مهارت آموزی به جوانان نیز سازمان فنی حرفه ای آموزش لازم را ارائه دهد؛ ما باید آنقدر ظرفیت ها را افزایش دهیم که جوانی در این منطقه بیکار نماند.

گیلان 52 معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معدنی دارد که برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

* معدن بزرگ ذغال‌سنگ سنگرود رودبار پس از 30 سال احیا شد

فاز یک معدن بزرگ ذغال‌سنگ سنگرود رودبار پس از 30 سال با حضور استاندار،معاونین هماهنگی امور اقتصادی و عمرانی استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و مردم منطقه بویژه کارگران این معدن که سالیانی در آن مشغول کار بودند، راه اندازی و مجدد به بهره برداری رسید.

معدن سنگرود پس از زلزله سال ۶۹ به دلایل مختلف از جمله کمبود ذخایر و عدم توانایی شرکت بهره بردار غیر فعال شده بود و در سال ۹۳ شرکت منحل و نهایتا به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شد و به این ترتیب بیش از ۳۰ سال غیر فعال ماند.

مساحت شرکت سنگرود ۳۶ هکتار است و پس از سال‌ها به شرکت برنده مزایده که صلاحیت آن در کمیته فنی و کارشناسی معدن تأیید شده است، واگذار شد تا امور اکتشافی جهت تعیین میزان ذخایر زغال سنگ و سایر مواد معدنی از جمله خاک نسوز و عناصر دیگر را انجام دهد .

سنگرود در سالهای گذشته به تدریج رو به نابودی رفته و تعطیل شده بود و حدود سه هزار شاغل در این معدن بیکار شده بودند با پیگیری های مجدانه مسئولان استانی و شهرستانی مجدد افتتاح و با اشتغالزایی قابل توجه به چرخه تولید بازگشت.

گفته می شود با بازگشایی این واحد تولیدی نرخ بیکاری در استان به صورت محسوسی کاهش می یابد ، هم چنین با فعال کردن واحدهای دیگر هم چنین بهره برداری از طرح ها و پروژه های جدید شرایط اشتغال در گیلان شتاب خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان راه اندازی معدن سنگرود را از برنامه های اصلی این سازمان اعلام کرد و افزود: این معدن با وسعت 3 هزار و 600 هکتار در منطقه عمارلو رودبار از اوایل دهه 40 استخراج را شروع کرد و سال93 به دلیل اتمام ذخایر استخراجی به عدم توجیه اقتصادی به طور کامل تعطیل شد و در فرایند مزایده قرار گرفت.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: امروز این شرکت به برنده مزایده تحویل شد و کار اجرایی را آغاز خواهند کرد و تمام پروانه هایی که به لحاظ فنی اکتشافات ذخایر معدنی در این محدوده قرا میگیرد را صادر و کار هرچه سریعتر شروع خواهند شد و به اشتغال مطلوب مد نظر دست خواهند یافت.

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم 71 محدوده معدنی در گیلان شناسایی شد و در فرایند مزایده قرار گرفت و امیدواریم در سال آینده شاهد بهره برداری از این معادن باشیم.

احمدی بهره بردار معدن ذغالسنگ سنگرود رودبار نیز خواستار توجه ویژه

به بخش معدن شد و گفت: معدن سررشته و سر زنجیره بسیاری صنایع است . امروز رسالت تک تک ما ایجاد فرصت برای خلق و آفرینش ثروت در موقعیت‌های اشتغالزایی برای جوانان ، افزایش سرانه درآمد خانوار و استفاده بهینه از ذخایر و خرد افراد جامعه باشد.

وی اضافه کرد: بر این باور هستیم که می توان این معدن را به یک مگا پروژه تبدیل کرد و قطعا تصمیم سازی و حمایت های مسئولان استان راه گشا خواهد بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار