کد خبر: ۱۰۹۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴ 11 March 2023

تابناک/گیلان رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از انجام شخم اولیه در بیش از ۲۵ درصد اراضی شالیزاری غرب و شرق استان خبر داد و متذکر شد: خوشبختانه طی روزهای گذشته بارش های خوبی داشتیم و کشاورزان در حال انجام شخم اولیه هستند بگزارش خبرگزاری تابناک گیلان.

صالح محمدی، با بیان اینکه شالیکاران پر تلاش گیلان در آستانه فصل بهار وارد عرصه های شالیکاری می شوند و شخم اولیه را آغاز می کنند، گفت: شالیکاران سربازان امنیت غذایی کشور هستند.

وی شخم اولیه را موجب تجزیه سریع تر باقی مانده زراعت برنج در شالیزار دانست و افزود: ماهیت شالیکاری در گیلان به گونه ای است که عرصه ها باتلاقی است و لذا با شخم و زیر و رو شدن، هوای مخفی شده در زمین خارج می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه شخم زمستانه موجب بر هم زدن سیکل زمستان گذرانی آفات و بیماری های موجود در شالیزار می شود، اظهار کرد: شخم زمستانه به زراعت بهتر سال آتی کمک می کند.

محمدی با اشاره به شرایط کم آبی در استان و کشور و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان امسال، عنوان کرد: زراعت برنج زراعت پر آب است و لذا کشاورزان باید از منابع آب در اختیار حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی از انجام شخم اولیه در بیش از ۲۵ درصد اراضی شالیزاری غرب و شرق استان خبر داد و متذکر شد: خوشبختانه طی روزهای گذشته بارش های خوبی داشتیم و کشاورزان در حال انجام شخم اولیه هستند، زیرا امسال باید منابع آبی را مدیریت کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان از کشاورزان خواست از زدن شخم عمیق در شرایط کم آبی خودداری کنند و اضافه کرد: شخم ۲۰ سانتیمتر مناسب بوده و همزمان با شخم، مرمت مرزها و خروج آب از کرت ها و لایروبی انهار و کانال های انتقال آب در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه کشاورزان در عرصه های تحت شبکه آبیاری سد سفیدرود در قالب تقویم زراعی شخم اولیه و سایر عملیات زراعی را داشته باشند، گفت: شالیکاران از کودهای پتاسه استفاده کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار