کد خبر: ۱۰۹۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶ 04 March 2023

یکی از بناهای املش به عنوان موزه معرفی می شودیکی از بناهای املش به عنوان موزه معرفی می شودیکی از بناهای املش به عنوان موزه معرفی می شود

استاندار گیلان، با اشاره به وجود بناهای میراثی در املش با معماری ایرانی اسلامی و قدمت دو سده ای، اضافه کرد: قول می دهیم که با کمک شهرداری و میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی، یکی از بناهای قدیمی املش را به عنوان موزه معرفی کنیم بگزارش خبرنگار تابناک گیلان اسدالله عباسی امروز در اختتامیه همایش ملی آل بویه که در املش برگزار شد، با اشاره به کاوش های انجام شده در شهرستان املش، یافته های تمدنی این منطقه را مربوط به دوران ماقبل تاریخ دانست و اظهار کرد: کاوش های چند دهه اخیر نیز نشان از قدمت و تمدن و تاریخ پر افتخار املش دارد.

وی املش را خاستگاه آل بویه دانست و افزود: بنا به گفته مردم منطقه بویه، آثار به دست آمده از کاوش های باستان شناسی، ۳۵۰۰ سال قدمت دارد که نشان دهنده اهمیت توجه به تاریخ این منطقه است.

استاندار گیلان در کنار کنگره و بنیاد میرزا کوچک جنگلی، خواستار تاسیس دبیرخانه دائمی همایش آل بویه در استان شد و بیان کرد: باید آل بویه را خوب بشناسانیم و فقط به جنبه های تاریخی بسنده نکنیم، زیرا آل بویه و حکومت آن اصل و اساس یک فرهنگ غنی را در گیلان و املش نشان می دهد.

عباسی، دوران آل بویه را دوران طلایی فقه شیعه دانست و یادآور شد: بسیاری از مراسم و آیین هایی که امروزه در جای جای گیلان برگزار می شود، نشان دهنده باورها و اعتقادات اسلامی و شیعی مردم است که از آن زمان باقی مانده است.

وی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواست دفتر دبیرخانه همایش آل بویه را در املش راه اندازی کند و گفت: این دفتر با دانشگاه گیلان در ارتباط باشد و جوانان نخبه املشی پای کار بیایند و به تبیین تاریخ منطقه بپردازند.

استاندار گیلان با اشاره به وجود بناهای میراثی در املش با معماری ایرانی اسلامی و قدمت دو سده ای، اضافه کرد: ۷۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان املش شناسایی شده اند که نشان دهنده ظرفیت منطقه در بخش صنایع دستی است و لذا قول می دهیم که با کمک شهرداری و میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی، یکی از بناهای قدیمی املش را به عنوان موزه معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۲ اثر هنری و ۲۷۲ اثر باستان شناسی مربوط به املش در اختیار است، خاطرنشان کرد: املش نه فقط در گیلان و ایران بلکه در سطح جهان مطرح بوده و آیندگان باید بدانند کجا زندگی می کنند و تاریخ و جغرافیای این منطقه را بشناسند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صفری، نماینده شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز، ماهیت همایش آل بویه را علمی فرهنگی دانست و اضافه کرد: املش یک جغرافیای تمدنی دارد و بعد از تمدن مارلیک، تمدن لیارسنگ بن املش دارای قدمت بالایی است و قابلیت اکتشاف دارد.

وی با بیان اینکه مقدمات برگزاری کنگره آل بویه در سال ۱۴۰۲ فراهم شده است، گفت: آل بویه اولین حکومت شیعی در ایران بوده و ۱۲۰ سال حکمرانی کرده است.

نماینده رودسر و املش در مجلس، املش را زادگاه برادران آل بویه دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه داریم همایشی فاخر برای بازشناسی آل بویه برگزار کنیم، زیرا آل بویه فقط متعلق به املش نیست و جهان اسلام و تشیع از نظر تمدنی به آن وابسته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار