افزایش ۴۷ درصدی صید ماهیان استخوانی در گیلان/ تولید ۲۲ میلیون قطعه ماهی قرمز
کد خبر: ۱۰۹۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶ 03 March 2023

تابناک/گیلان مدیرکل شیلات گیلان از افزایش ۴۷ درصدی صید ماهیان استخوانی توسط پره های صیادی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی صید بیش از ۲۰۰۰ تنی در گیلان داریم.

کوروش خلیلی، با اشاره به سبد صید ماهیان استخوانی در استان گیلان از ۲۲ مهر ماه تاکنون، اظهار کرد: شروع فصل صید با شرایط جوی نامناسب همراه بود و لذا شاهد روند کاهشی صید ماهیان استخوانی بودیم، اما رفته رفته به شرایط نرمال بازگشتیم.

وی از افزایش ۴۷ درصدی صید ماهیان استخوانی توسط پره های صیادی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ماهی کفال بیشترین سهم را در سبد صیادان گیلان دارد؛ به گونه ای که ۷۳ درصد معادل ۱۱۰۰ تن از مجموع ۱۵۳۰ تن ماهی استخوانی صید شده مربوط به کفال است.

مدیرکل شیلات گیلان در گفتگوبا خبرنگار تابناک گیلان با بیان اینکه ماهی سفید ۲۵ درصد معادل ۳۸۰ تن و سایر گونه ها دو درصد معادل ۳۰ تن از سبد صید را تشکیل می دهند، گفت: شاهد روند کاهشی صید کیلکاماهیان هستیم.

خلیلی با اشاره به صید ۳۸۰۰ تنی ماهی کیلکا طی امسال، عنوان کرد: تابستان پیک صید کیلکا بوده و لذا صیادان کیلکا به صورت خودجوش از ذخایر این گونه حفاظت می کنند؛ البته شب های دریاروی طی امسال ۳۳ درصد کمتر شده و متوسط صید هر شناور منفی شش درصد بوده است.

وی از پیش بینی صید بیش از ۲۰۰۰ تنی ماهیان استخوانی خبر داد و اضافه کرد: ۴۶ پره صیادی با بیش از ۴۰۰۰ صیاد در نوار ساحلی گیلان فعال هستند.

مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی، بازسازی ذخایر را جزو وظایف حاکمیتی سازمان شیلات دانست و خاطرنشان کرد: تداوم شغل صیادی مدیون کار بازسازی بوده و لذا در کنار تکثیر مصنوعی، تکثیر طبیعی را با کمک صیادان دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته به کمک صیادان در ۱۷ نقطه تکثیر طبیعی انجام شد و حدود سه میلیون قطعه بچه ماهی بالای یک گرم را رهاسازی کردیم، افزود: مراکز سه گانه بازسازی اداره کل شیلات گیلان نیز بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی را رهاسازی کرده و لذا امسال مشارکت را بیشتر کردیم و در ۳۹ نقطه و به میزان ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی به صورت طبیعی تکثیر و رهاسازی می شود.

خلیلی با اشاره به انجام تکثیر طبیعی توسط اتحادیه صیادان در مساحت هشت هکتار، گفت: هدفگذاری اداره کل شیلات گیلان نیز ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی است.

مدیرکل شیلات گیلان، توسعه آبزی پروری استان را چشمگیر دانست و اضافه کرد: بعد از انقلاب از ۲۵۰۰ تن آبزی پروری به ۵۸ هزار تن رسیدیم که صد درصد توسط بخش خصوصی انجام می شود و بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارد.

وی با بیان اینکه در ۴۰۰ مزرعه بیش از ۴۰۰۰ تن ماهی سردآبی تولید می کنیم، متذکر شد: ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهی خاویاری و ۵۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی گرمابی شامل کپور و آمور و سیلور نیز داریم.

خلیلی، با تاکید بر لزوم افزایش تولید در واحد سطح، به تکلیف ۸۰ هزار تنی آبزی پروری زمین پایه و ۷۵ هزار تنی دریاپایه تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: هدفگذاری استان در تولید ماهیان زینتی نیز ۳۲ میلیون قطعه بود که تاکنون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ قطعه محقق شده و ۲۲ میلیون قطعه آن ماهی قرمز است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار