کد خبر: ۱۰۹۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵ 06 February 2023


تابناک/گیلان رئیس صمت گیلان، با بیان اینکه ۸۲ هزار نفر در سطح ۱۸۳۷ واحد صنعتی استان اشتغال دارند، گفت: عمده واحدهای تولیدی استان صادرات محور هستند و به بیش از ۱۶۰ کشور صادرات داریم.

تیمور پورحیدری، گیلان را یکی از استان های کشاورزی کشور دانست و اظهار کرد: همانگونه که کشاورزی گیلان نسبت به سایر استان ها رشد داشته، در حوزه صنعت نیز توفیقاتی داشتیم و امروز در حوزه فولاد نیمی از نیاز کشور را تامین می کنیم.
وی با بیان اینکه پنج شرکت دارویی دارای برند در گیلان فعال هستند و ۱۷ درصد نیاز کشور را تامین می کنند، افزود: رشد صنعتی گیلان قابل توجه است و ظرفیت های زیادی وجود دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به فعالیت ۱۴۴ واحد صنعتی در حوزه سلولزی، تصریح کرد: گیلان یکی از استان های اثرگذار در حوزه سلولز است و تا پایان سال به بیش از ۱۹۹ واحد خواهیم رسید و به یکی از قطب های سلولزی کشور تبدیل می شویم.
پورحیدری، گیلان را دارای مزیت های تجارت خارجی در حوزه سی.آی.اس دانست و عنوان کرد: در دولت سیزدهم شاهد شتاب گیری در فرایند ایجاد زیرساخت و لجستیک تجاری هستیم و اخیرا تورهای تجاری از روسیه به گیلان رفت و آمد دارند که نشان دهنده پتانسیل های تولیدی و تجاری ماست و در آینده نزدیک به هاب تجاری منطقه تبدیل خواهیم شد.
وی راه آهن رشت - آستارا را دغدغه همه مسئولان دانست و اضافه کرد: با راه اندازی این خط ریلی گیلان به یکی از استان های اثرگذار و مهم در حوزه تجارت خارجی تبدیل می شود.
رئیس صمت گیلان با بیان اینکه ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت ۱۷۸۸ هکتار در استان داریم، متذکر شد: دو منطقه ویژه اقتصادی آستارا و لاهیجان نیز فعال هستند و لذا رشد زیرساخت های تجاری و صنعتی استان و کشور در ۴۴ سال گذشته قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
وی با اشاره به ایجاد شهرک های صنعتی در نقاط مختلف استان براساس آمایش سرزمین، خاطرنشان کرد: در حال توسعه شهرک های صنعتی و افزایش واحدها متناسب با اقلیم هر منطقه هستیم و علیرغم کمبود زمین در گیلان، به زودی شاهد حضور سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی و ایجاد کسب و کارهای مورد نیاز استان خواهیم بود.
پورحیدری، با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان و از محل مصوبات سفر بیش از ۵۴ واحد صنعتی راکد را احیا کردیم، گفت: با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۶۰ درصد فرایند اجرایی احیای واحدهای راکد انجام و عارضه یابی شده است و در آینده نزدیک واحدهای بیشتری را احیا می کنیم.
وی با اشاره به احیای برندهای بزرگ استان از جمله ایران برک، ایران پوپلین و پوشش، تاکید کرد: در حوزه معدن نیز ۷۱ واحد معدنی غیر فعال را در دست احیا داریم.
رئیس صمت گیلان با بیان اینکه گیلان ۵۲ معدن دارای پروانه اکتشاف دارد، عنوان کرد: گیلان به لحاظ شاخص های زیست محیطی استان معدنی نیست، اما علاوه بر معدن، برداشت شن و ماسه داریم.
پورحیدری، با بیان اینکه برای پروژه های بزرگ ملی همچون راه آهن و بزرگراه و کمربندی و مسکن ملی و... ۱۰۵ فقره مجوز برداشت معدنی را در استان صادر کردیم، یادآور شد: میزان برداشت معدنی استان هشت میلیون تن و نیاز استان ۲۰ میلیون تن است و لذا بخشی از مصالح مورد نیاز استان را از سایر استان ها تامین می کنیم.
وی با اشاره به فعالیت دو کارخانه سیمان در استان، بیان کرد: با احیای برخی از معادن به ظرفیت معدنی استان اضافه می شود و می توانیم بخش عمده مصالح مورد نیاز استان را تامین کنیم.
رئیس صمت گیلان با بیان اینکه ۸۲ هزار نفر در سطح ۱۸۳۷ واحد صنعتی استان اشتغال دارند، گفت: عمده واحدهای تولیدی استان صادرات محور هستند و به بیش از ۱۶۰ کشور صادرات داریم که در این راستا به شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» توجه می شود.
وی با اشاره به فعالیت ۷۱ شرکت دانش بنیان در گیلان، تاکید کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه و پارک علم و فناوری را تقویت کردیم و لذا امسال ۱۴۷ واحد تحقیق و توسعه فعال شده و ۱۵۲ شرکت نیز در شرف دانش بنیان شدن هستند.
پورحیدری از راه اندازی بیش از ۱۴۰ واحد صنعتی طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد و متذکر شد: در دهه فجر امسال ۱۷ واحد صنعتی با اشتغال ۳۴۰ نفر و حجم سرمایه گذاری ۱۲۷۰ میلیون تومان به بهره برداری خواهد رسید که عمدتا در زمینه های نئوپان و کف پوش و دیوار پوش و فیبر و لباس بیمارستان و شوینده و... فعالیت می کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار