کد خبر: ۱۰۸۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲ 29 January 2023

بگزارش خبرنگارخبرانلاین حسین یونسی در نشست بررسی میدانی معضلات و مشکلات تالاب بین‌المللی انزلی که در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان‌ بنادر و دریانوردی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی تالاب انزلی اختصاص داده است.

یونسی با تاکید بر اینکه منتظر بودجه نماندیم تا اسناد مناقصه را آماده کنیم، افزود: اسناد مناقصه را آماده کردیم و به محض اینکه محیط زیست مجوز نهایی را بدهد این کار انجام‌ می شود.

یونسی تصریح کرد: ۵ پهنه اصلی در تالاب انزلی باید رسوب برداری شود ولی به شرط اینکه ۸۰۰ قایقران انزلی بتوانند در آن پهنه ها تردد کنند و مسافران و گردشگران را جابجا کنند.

وی با تاکید اینکه یک کارگروه با فوریت تشکیل شود، گفت: انتخاب پیمانکار نیز زمان بر است و باید هر چه زودتر در این خصوص ورود کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: علی رغم کاهش تراز آب دریای خزر و در چند سال اخیر، با لایروبی های انجام شده، توانستیم اسکله ها را به شرایط ایده آل برسانیم که کشتی ها بدون محدودیت تردد کنند.

یونسی با اشاره به استقرار لایروبی از پنج شنبه هفته گذشته در بلوار به صورت آزمایشی، تصریح کرد: امروز لایروبی به صورت رسمی آغاز می شود و به صورت کامل لایروبی آن محدوده انجام خواهد شد تا قایقرانان بتوانند در اسکله هایی که نمی توانستند پهلو بگیرند به سهولت تردد داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: بعد از بازگشایی مسیر قایقرانان به بازگشایی پهنه های تالابی اقدام خواهیم کرد

وی ادامه داد: در خصوص لایروبی و برداشتن رسوب‌ها با توجه به مصوباتی که داشتیم اداره کل بنادر استان هم قرار بود اقداماتی در این خصوص انجام دهد.
استاندار گیلان گفت: در بحث تصاحب اراضی تالاب توسط افراد هم بنا بود جهاد کشاورزی و منابع طبیعی حدنگار را مشخص و حدود تالاب را تعیین و سندهای روستاییان را نیز مشخص و تعیین تکلیف کنند.
وی تاکید کرد: در مسیر گشودن آبراهه ها برای تسهیل عبور و مرور صیادان، روستائیان و گردشگران اولویت نخست است و برای این کار یک ماه فرصت دارید.
استاندار گفت: با توجه به فرارسیدن ایام سفر در نوروز باید هرچه سریعتر آبراهه های سنتی و قدیمی تالاب انزلی تا یک ماه آینده برای بهره مندی قایقرانان و ذینفعان تالاب و استفاده گردشگران از این موهبت الهی احیا شود.

حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در جلسه بررسی چالش های احیای تالاب انزلی اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد از آلودگی تالاب انزلی توسط فاضلاب های شهرک صنعتی رشت ایجاد می شود.

وی با اشاره به تصویب اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی در مرحله اول برای ساخت تصفیه خانه شهرک صنعتی رشت ،از سوی صندوق ملی محیط زیست افزود: امیدواریم باتوجه به پیشرفت کاری که خواهند داشت محیط زیست بتواند رقم این اعتبار را به ۲۵۰ میلیارد تومان برساند.
عشوری تاکید کرد: تخصیص اعتبار منوط به ارائه تضامین لازم از سوی شهرک صنعتی رشت به سازمان حفاظت محیط زیست است.
در این نشست احمد دنیامالی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی نکته نظرات خود را ارائه کرد و مدیران دستگاه های ناظر و مجری نیز گزارشی از روند اقدامات اجرایی خود در زمینه اجرای طرح احیای تالاب انزلی ارائه کردند.
استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی همچنین از روند اجرای طرح احیای تالاب انزلی بازدید کردند.
استاندار در حاشیه این بازدید به دستگاه متولی لایروبی تالاب یکماه فرصت داد و تاکید کرد: در این مسیر گشودن آبراهه ها برای تسهیل عبور و مرور صیادان، روستائیان و گردشگران اولویت نخست است و برای این کار یک ماه فرصت دارید.
وی گفت:وضعیت تالاب نسبت به سال گذشته بهتر شده است و مسئولان باید تلاش کنند از ظرفیت مردم محلی برای حفاظت از تالاب استفاده کرده و منسجم وهماهنگ همه با هم کار را انجام دهند.
استاندار گیلان امروز همچنین از روند رسوب زدایی تالاب در مجتع بندری انزلی به صورت میدانی بازدید و ابراز امیدواری کرد با توجه به روند رسوب زدایی در محدود یادشده فضای مطلوب برای بهره مندی همگان از موهبت دریا تا قبل از این عید نوروز فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار