مدیرعامل سازمان اب منظقه ای گیلان گفت فاز اول ابگیری سدپلرود ۱۴۰۳ خبرداد
کد خبر: ۱۰۸۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳ 27 January 2023

مدیرعامل سازمان اب منظقه ای گیلان گفت فاز اول ابگیری سدپلرود ۱۴۰۳ خبرداد

وحید خرمی در گفتگو با خبرنگارتابناک گیلان با بیان مطلب فوق گفت فاز اول ابگیری سد پلرود ۱۴۰۳ میباشد که نیز در حال حاضر ۸۱ درصد سدپلرود پیشرفت فیزیکی دارد مدیرعامل سازمان اب منطقه ای گیلان افزود برای تکمیل پروژه سدپلرود با گذست زمان ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

وحید خرمی اظهار داشت: با تکمیل این پروژه امکان آبیاری 27 هزار هکتار از اراضی شالیکاری و باغات شهرستان‌های رودسر و املش و تأمین آب شرب 7 شهر بزرگ شرق گیلان فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تأمین آب شرب شهرهای رحیم آباد، رودسر، لنگرود، واجارگاه، کلاچای، املش و کومله به میزان 40 میلیون متر مکعب در سال را با استفاده از ظرفیت سد پل‌رود مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: علاوه بر کارکردهای یاد شده با تکمیل سد پل‌رود تأمین انرژی برق آبی به میزان 70 گیگاوات در سال میسر می‌شود.

خرّمی سد مخزنی پل‌رود را یکی از طرح‌های بزرگ تأمین آب شرب و کشاورزی استان اعلام کرد و با بیان اینکه مطالعات اولیه آن از سال 56 آغاز شده است تصریح کرد: مطالعات تکمیلی این پروژه نیز بین سال‌های 62 لغایت 84 خاتمه یافت و در سال 86 مصوبه کمیته تخصصی وزارت نیرو توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اخذ شد.

وی ارتفاع سد پل‌رود را 100 متر، حجم مخزن آن را 132 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم سالانه آن را نیز 205 میلیون مترمکعب دانست و در تشریح بیشتر وضعیت این طرح ابراز داشت: عملیات اجرایی پروژه عظیم سد مخزنی پل‌رود رودسر از سال 89 و در 7 کیلومتری شهر رحیم آباد این شهرستان آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش سهم گیلان از آورد رودخانه‌ سفیدرود به واسطه احداث سدهای متعدد در استان‌های بالادست خبر داد و گفت: سد پل‌رود علاوه بر تأمین کامل نیازهای آبی شهرستان رودسر، تأمین کمبود آب بخش زیادی از اراضی انتهایی شبکه آبیاری سفیدرود در شهرستان لنگرود را نیز بر عهده دارد.

خرّمی نوع سد مخزنی پل‌رود را سد خاکی با هسته نفوذ ناپذیر(GC) اعلام کرد و با بیان اینکه سطح زیر کشت اراضی شالیکاری پس از اجرا و تکمیل این طرح به 18 هزار و 720 هکتار می‌رسد عنوان کرد: حجم کل مخزن سد پلرود 132 میلیون مترمکعب و مساحت حوزه آبریز طرح نیز بالغ بر هزار و 634 کیلومتر مربع تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تکمیل و بهره‌برداری از سد مخزنی پل‌رود امکان تأمین 146 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی و 40 میلیون مترمکعب در حوزه آب شرب و صنعت فراهم می‌شود افزود: سد مخزنی پل‌رود رودسر پیشرفت کار خوبی دارد و امیدواریم با تزریق تدریجی اعتبارات روند ساخت آن سرعت بیشتری بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار