با حضور استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه صورت گرفت
کد خبر: ۱۰۸۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱ 18 January 2023

نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه با حضور استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه عصر امروز(چهارشنبه) در منطقه آزادانزلی برگزار شد.

به گزارش تابناک گیلان  ؛ نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه با حضور دکتر اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان و ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و هیات همراه عصر امروز(چهارشنبه) در منطقه آزادانزلی برگزار شد.

استاندار گیلان در این نشست با ابراز خرسندی از حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و هیات همراه گفت: بعد از دیدار آقای پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی و با توجه به فضایی که ایجاد شده شرایط بسیار خوبی برای توسعه ارتباط بین ایران و روسیه فراهم شده است.

دکتر عباسی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های ایران و روسیه و بهره مندی از مبادلات تجاری از طریق کریدور شمال جنوب ایران و روسیه از طریق آستارا اتفاق می افتد و این موضوعات را روسای جمهور دو کشور تاکید داشتند که راه های افزایش مبادلات تجاری بررسی و تسهیل شود تا به نتیجه مورد نظر برسیم.

وی تصریح کرد: احداث راه آهن رشت به آستارا و رشت به کاسپین نقش موثری در تسهیل امور تجاری و همه جانبه ایران و روسیه دارد.

وی ادامه داد: برای کوتاه کردن مسیر ترانزیت کالا از جنوب به شمال و شرق به غرب بهترین مسیر راه آهن رشت به کاسپین و در آینده رشت به آستارا است و در تلاشیم این کار سرعت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه راه آهن رشت به کاسپین رو به اتمام است؛ افزود: راه آهن رشت به آستارا نیز مطالعات انجام‌شده و برای آزاد سازی زمین ها و استفاده از مسیرهای میان بر با استفاده از حداقل زمان و هزینه،فضای فراهم شده تا بیشترین بهره وری را داشته باشد.

دکتر عباسی حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه را منشا اتفاقات خوب دانست و به سفرها و دیدارهای متعدد هیئات روسی به گیلان طی یکسال اخیر اشاره و اظهار کرد: دیدار شما با آقای دکتر مخبر و حضورتان در گیلان نقطه عطفی بر تسریع در مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد بود.
*دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست با تشکر از میزبانی استاندار گیلان، گفت : امروز با همکاران خودمان که شرکت های مطرح حمل و نقل روسیه هستند در گیلان هستیم و با توجه به سفری که به جنوب داشتیم‌می توان مقایسه ای بین بنادر شمال و جنوب ایران داشته باشیم . ایران از طریق دو مسیر به دریا متصل است که این امر تاثیر مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور دارد.
ایگور لویتین با اشاره به پیشینه ایران که در مسیر جاده ابریشم واقع بود گفت : روسیه از سه مسیر زمینی داغستان، آذربایجان و ایران ، دسترسی به خلیج فارس و از طریق راه دریایی (کشتیرانی) خزر و مسیر شرقی از طریق اینچه برون برای دسترسی به آبهای آزاد تلاش می‌کند که مهمترین پروژه برای ما کریدور شمال جنوب است .
لویتین ادامه داد: امروز حجمی معادل ۱۵ میلیون تن کالا در سال ترانزیت داریم و برنامه ما آن است که این مقدار را به ۳۰ میلیون تن و در دراز مدت به ۶۰ میلیون تن برسانیم. چشم انداز روسیه درسال ۲۰۳۰ میلادی رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن کالا در سال است. این مربوط به تحریم هایی است که علیه روسیه اعمال شده و که موجب شد جریان انتقال کالا از سوی کشورهای غربی متوقف شود .
وی اضافه کرد: در تقسیم بندی مسیر کالا از طریق کانال شرقی اینچه برون ۱۶ میلیون تن کالا ، مرکزی خزر ۱۲ میلیون تن و ۶۰ میلیون تن از مسیری که امروز مورد بازدید قرار گرفت را در برنامه داریم و مابقی و از طریق مسیر جاده ای ترانزیت خواهد شد .
وی مهمترین مشکل روسیه را ترانزیت جاده ای عنوان کرد و افزود: با توجه به ترافیک سنگین در مرز ایران و آذربایجان و روسیه و آذربایجان و باید این نوبت مرزی را تقویت کنیم . اگر مسیر شرقی را بررسی کنیم کالای روسیه از سه کشور می گذرد و مهم آن است در این سه کشور با هماهنگی های انجام شده کالا منتظر نماند.
لویتین با اشاره به تفاوت های استاندارد های ریلی کشورهای ایران و روسیه گفت: محل تخلیه و بارگیری بین واگن‌ها جای بسیار حساسی واقع شده برای دستیابی به هدف ۶۰ میلیون تن باید قطارهای باری مثل مسافربری بدون توقف تردد کنند چون در بندر منتظر کشتی ها منتظر بارگیری کالا هستند.
‌وی توسعه منطقه آزاد انزلی نسبت به بنادر روسیه را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود : ما در حال توسعه اقتصادی منطقه آزاد لوتوس هستیم ولی تا رسیدن به منطقه آزاد انزلی راه درازی در پیش داریم .در این منطقه علاوه بر ایجاد بندر شرایط مناسب را برای زندگی و تفریح مردم ایجاد شده است . افراد که توریست هستند خبری از بندر ندارند و فرصت های تفریحی بسیاری در این منطقه وجود دارد که برای ما الگوی بسیار خوبی است که از این منطقه الگو بگیریم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار