کد خبر: ۱۰۸۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹ 16 January 2023

اجرای ۱۵ پروژه برق در گیلان تا تابستان آینده/ ضرورت احداث نیروگاه های پاکاجرای ۱۵ پروژه برق در گیلان تا تابستان آینده/ ضرورت احداث نیروگاه های پاک

تابناک/گیلان مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ پروژه افزایش ظرفیت شبکه را برای تابستان آینده در دست اجرا داریم، گفت: تعدادی از این پروژه ها در سطح ملی مطرح است.

بهمن داراب زاده، با بیان اینکه استان گیلان با تولید اسمی ۲۸۰۰ مگاواتی سهم ۳.۴۴ درصدی در تولید برق کشور را دارد، اظهار کرد: گیلان رتبه ۱۳ تولید برق در کشور را دارد.

وی با اشاره به جایگاه برتر گیلان در عملکرد صحیح سیستم های حفاظت و تجهیزات و خطوط انتقال و پست ها توزیع، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته در استان طی سه سال گذشته، جایگاه اول را در پایداری صد درصدی شبکه و خطوط انتقال و فوق توزیع داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، مهندسین و متخصصین این شرکت را صاحب نظر در سطح صنعت برق کشور دانست و افزود: خوشبختانه هم از نظر نیروهای کارآمد و متخصص و هم از نظر زیرساختی و شبکه ای وضعیت خوبی داریم.

داراب زاده، پایداری شبکه در تابستان گذشته را بی نظیر دانست و عنوان کرد: تابستان امسال هیچگونه خاموشی در کشور و استان نداشتیم که به جهت اجرای پروژه های ویژه افزایش ظرفیت خطوط و پست ها بود. در واقع هشت پروژه را برای تابستان امسال هدفگذاری کرده بودیم که قبل از پیک گرما وارد مدار شد و بسیار کمک کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ پروژه افزایش ظرفیت شبکه را برای تابستان آینده در دست اجرا داریم، گفت: تعدادی از این پروژه ها در سطح ملی مطرح است و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای آنها تخصیص یافته و تا قبل از پیک گرمای سال ۱۴۰۲ وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، با تاکید بر لزوم پایداری شبکه و خطوط انتقال در زمستان، خاطرنشان کرد: نقاط آسیب پذیر را شناسایی کردیم و اقدامات لازم را انجام دادیم و هم اکنون به لحاظ پایداری شبکه مشکلی نداریم.

وی شرایط آب و هوایی گیلان را موجب استهلاک بسیار بالای تجهیزات برق رسانی از جمله ترانس ها و خطوط انتقال دانست و متذکر شد: بخشی از تجهیزات برق رسانی استان قدیمی و فرسوده هستند و لذا طی یک بازه دو ساله نسبت به بهسازی تجهیزات جهت پایداری شبکه اقدام خواهیم کرد؛ همچنین بهسازی شبکه و خطوط انتقال و پست های فوق توزیع را در سه فاز کوتاه مدت(یک ساله) و میان مدت(سه ساله) و بلند مدت( ۱۰ ساله) تعریف کردیم.

داراب زاده، گاز را سوخت اول و اصلی نیروگاه ها و گازوئیل را سوخت دوم دانست و بیان کرد: طبیعی است در شرایطی که برودت کم سابقه هوا کشور را فرا گرفته، با محدودیت هایی در تولید برق مواجه شویم، زیرا تولید در نیروگاه ها شدیدا متاثر از گاز است و لذا مردم باید صرفه جویی داشته باشند تا بتوانیم به نیروگاه ها گازرسانی کنیم.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان با بیان اینکه سهمیه گاز نیروگاه ها به حداقل رسیده و حتی قطع شده و با سوخت دوم تولید برق می کنند، ادامه داد: با افزایش تولید به پایداری شبکه برق در زمستان کمک می کنیم.

وی استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر در کشور را جدید دانست و بیان کرد: گیلان ظرفیت خوبی در حوزه انرژی بادی و خورشیدی دارد و لذا در شهرستان رودبار دو سایت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی را در دست احداث داریم که اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید؛ البته در گیلان با چالش کمبود زمین جهت واگذاری به سرمایه گذار مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سه سایت دیگر را در گیلان تعریف کردیم، متذکر شد: نیروگاه های پاک نیاز امروز و ضرورت فردای کشور ماست و لذا به دنبال توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر استان هستیم تا بتوانیم سهم قابل توجهی از سبد تولید استان را داشته باشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار