پایان کاوش‌های باستان شناختی کهنه ماسوله
کد خبر: ۱۰۶۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴ 15 September 2022

سومین فصل از کاوش‌های کهنه ماسوله با کشف ادوات و دست سازه‌های آهنی به پایان رسید.

به گزارش تابناک  گیلان؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به کشف آثاری ارزشمند متعلق به اوایل قرن ۵ تا اواسط قرن ۷ هجری قمری در این دوره از کاوش‌ها گفت: سومین فصل از کاوش‌های باستان شناسی محوطه باستانی کهنه ماسوله با کشف بقایایی از یک کوره‌ی ذوب آهن و ادوات آهنی به پایان رسید.
ولی جهانی با اشاره به اینکه این فصل از کاوش‌ها با هدف شناسایی هرچه بیشتر آثار معماری و مواد فرهنگی موجود در محوطه باستانی کهنه ماسوله انجام شده افزود: در نتیجه‌ی این کاوش‌ها بقایایی از بلوک‌های ساختمانی و کارگاهی، کوره‌های ذوب آهن و مواد فرهنگی از جمله سفال و ادوات دست‌ساز آهنی به همراه مقدار بسیار زیادی از سرباره‌های حاصل از ذوب آهن که نشان از استحصال آهن و ساخت ادوات مختلف آهنی در این مکان دارد، شناسایی شد.


این محوطه باستانی در ارتفاع تقریبی هزار و ۸۷۰ متری از سطح آب‌های آزاد در فاصله‌ی حدود ۱۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر تاریخی ماسوله، در ارتفاعات کوه‌های ماسوله داغ واقع شده است.
این محوطه برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ به وسیله‌ی هیأتی به سرپرستی علی اصغر مقری و سپس در سال ۱۳۹۱ به سرپرستی مرحوم بهروز همرنگ مورد کاوش قرار گرفت.
سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناختی در این محوطه از ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ به سرپرستی مجتبی چرمچیان از سر گرفته شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار