آغاز عملیات مرمت و بهسازی کلبه روستایی پارک ملت رشت
کد خبر: ۱۰۶۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴ 11 August 2022

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از مرمت و بهسازی بام خانه روستایی. پارک ملت رشت خبر داد.

 

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ولی جهانی در تاریخ 20مرداد ماه 1401 گفت: احداث خانه روستایی پارک ملت رشت با اعتبار بیش از ۲ میلیارد ریال در تیرماه ۱۴۰۱ آغاز گردید.

 

ولی جهانی گفت: این پروژه در راستای مصوبات استانی پس از بررسی نهایی در دفتر فنی اداره کل استان و زیر نظر معاونت میراث فرهنگی در حال اجرا می باشد.

 

وی افزود: این خانه نمونه ای از معماری شرق گيلان (مناطق جلگه ای) است که در راستای احیا و بازسازی خانه هایی معروف به دارفلکی از محله ای به نام کنف گوراب در نزدیکی روستای روبنه در ۷ کیلومتری شرق لاهیجان خریداری شده و در سال ۱۳۷۸ به مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان و با طراحی و نظارت مهندس میرعطااله سعید نیا و استاد کار منصوری واچینی شده و پس از انتقال مطابق شرایط اولیه دوباره چینی شده است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان،با بیان اینکه قدمت این بنا بیش از ۱۳۰ سال استخاطر نشان کرد:این نوع خانه ها معمولا دو اشکوب (طبقه) هستند و هر اشکوب دارای یک تا سه چشمه (اتاق) می باشد. همچنین برای فرار از رطوبت زمین و کوران هوا این خانه ها بر روی پی ها و کرسی های بالای سطح زمین احداث می شده است به همین علت این خانه در ارتقاع حدود ۲ متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است.

 

وی در همین زمینه افزود: ایوان در اشکوب اول و تلار در اشکوب دوم از مهمترین عناصر این خانه ها هستند که لایه ای نیمه محصور یا نیمه باز بوده که گاه دور تا دور بنا را احاطه می کرده است. هسته مرکزی این خانه شامل اتاق های نشیمن و خواب بوده است. همچنین بام خانه به صورت هرم است که خرپاهای آن با شیب ۸۵ درصد در راس هرم کوف به یکدیگر متصل شده اند. قاعده هرم به وسیله کلاف بوم بر روی سقف اشکوب دوم قرار می گیرد. وسط هرم به وسیله کلاف سرچوب مستحکم شده است و سطح بام به وسیله پوشال گالی پوشانده شده است./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار