کد خبر: ۱۰۵۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱ 08 July 2022

سهم ۴.۶ درصدی گیلان در تولید محصولات شیلاتیسهم ۴.۶ درصدی گیلان در تولید محصولات شیلاتی

تابناک/گیلان مدیرکل شیلات گیلان، ظرفیت سالانه تولید محصولات شیلاتی گیلان را نزدیک به ۵۸ هزار تن دانست که از این میزان ۱۱ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۴۷ هزار تن در بخش آبزی پروری است و گفت: سهم استان گیلان از تولید محصولات شیلاتی کشور(یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن) ۴.۶ درصد می باشد.

 

حمیدرضا تقی نصیری در حاشیه رهاسازی بچه ماهیان استخوانی در منطقه چمخاله شهرستان لنگرود، با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی و فرهنگ سازی جامعه در حوزه حفظ و حراست از ذخایر ارزشمند ماهیان دریای خزر، اظهار کرد: تاریخ شیلات گیلان به درازای تاریخ و فرهنگ این خطه است.

 

وی بیش از ۱۵۰ سال سابقه شیلاتی گیلان را نشان دهنده دیرینه بودن این فعالیت در استان دانست و افزود: شیلات استان گیلان جایگاه ویژه ای در کشور دارد و مادر شیلات ایران محسوب می شود.

 

مدیرکل شیلات گیلان، صید و صیادی، آبزی پروری، حفظ و بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع آبزیان را چهار محور فعالیت های سازمان این اداره کل دانست و تصریح کرد: گیلان به لحاظ دسترسی به آب دریا و رشته های رودخانه ای و تالاب ها و خلیج ها و دریاچه های پشت سد ظرفیت های آبی مناسبی برای فعالیت های شیلاتی دارد؛ همچنین وجود ۱۰ ها هزار حلقه چاه آب کشاورزی و ۹۰۰۰ هکتار استخر ذخیره آب و آب بندان از ظرفیت های بالقوه شیلاتی استان است.

 

تقی نصیری ظرفیت سالانه تولید محصولات شیلاتی گیلان را نزدیک به ۵۸ هزار تن دانست که از این میزان ۱۱ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۴۷ هزار تن در بخش آبزی پروری است و گفت: سهم استان گیلان از تولید محصولات شیلاتی کشور(یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن) ۴.۶ درصد می باشد.

 

وی با بیان اینکه گیلان از یک چهارم ظرفیت خود در فعالیت های شیلاتی بهره برداری می کند، افزود: در حوزه آبزی پروری توان تولید ۲۰۰ هزار تنی داریم.

 

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت های صید و صیادی استان در دو محور تشکل های پره و شناورهای صیادی، اضافه کرد: ۴۷ شرکت تعاونی پره در طول ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی استان فعالیت دارند؛ همچنین ۶۰۰۰ تن از تولید محصولات شیلاتی استان مربوط به شناورهای صیادی حوزه کیلکاماهیان است.

 

وی ۹۰ درصد تولیدات آبزی پروری استان گیلان را گرم آبی دانست و عنوان کرد: ۷.۵ درصد نیز در حوزه پرورش ماهیان سردآبی می باشد و ۲.۵ درصد باقی مانده به پرورش ماهیان خاویاری اختصاص دارد.

 

تقی نصیری، با بیان اینکه براساس قانون سازمان شیلات متولی حفاظت از منابع آبزیان و بازسازی ذخایر و ماهی دار کردن آب های داخلی و دریاهای تحت حاکمیت است، متذکر شد: شیلات گیلان سالانه ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی شامل ۱۱ گونه دارای ارزش اقتصادی و تجاری و دو میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در دریا و رودخانه های منتهی به دریا رهاسازی می کند.

 

مدیرکل شیلات گیلان، سهم استان در رهاسازی ۳۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استان های شمالی را ۴۲ درصد دانست و بیان کرد: بچه ماهیان استخوانی در دو مرکز و بچه ماهیان خاویاری در یک مرکز تخصصی حفظ و تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات استان تولید می شوند.

 

وی غالب گونه ها و زیرگونه های دریای خزر را مهاجر به رودخانه دانست و گفت: این ماهیان در فصل تکثیر باید به آب های شیرین مهاجرت داشته باشند؛ متاسفانه روند رو به رشد استان موجب شده رودخانه های ما شرایط مناسب تکثیر طبیعی را نداشته باشند و ورود آلودگی های ناشی از پساب تخریب زیستگاهی را موجب شده است لذا شیلات استان در حوزه تکثیر مصنوعی برنامه ریزی می کند.

 

تقی نصیری، با اشاره به مقاومت بیشتر بچه ماهیان تکثیر طبیعی، اضافه کرد: در تکثیر مصنوعی شاهد کاهش ضریب بازگشت هستیم؛ این در حالی است که دولت هزینه بسیار هنگفتی را برای تکثیر متحمل می شود و هزینه هر قطعه بچه ماهی ۲۵۰ هزار تومان بوده که در مراکز ما در حال تولید است

 

 

 

 

 

 

بگزارش خبرنگارتابناک گیلان نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی فرماندار شهرستان لنگرود وجمعی از میسولان شرکت داشتند

رهاسازی ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی  رهاسازی شد

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار