ساخت ۳۰۵۵ واحد مسکونی برای مردم گیلان توسط بنیاد مسکن
کد خبر: ۱۰۴۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵ 17 May 2022

ساخت ۳۰۵۵ واحد مسکونی برای مردم گیلان توسط بنیاد مسکنساخت ۳۰۵۵ واحد مسکونی برای مردم گیلان توسط بنیاد مسکن

 

خبرگزاری تابناک گیلان مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، با بیان اینکه حدود ۳۰ هکتار زمین با ظرفیت ۳۰۵۵ واحد در ۱۲ شهر و در قالب ۲۰ پروژه توسط بنیاد مسکن انجام می شود، تصریح کرد: این واحدها براساس ثبت نام متقاضیان احداث می شود.

 

حامد دائمی در گفت وگو با خبرنگاران در لنگرود، تامین مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را یکی از اهداف اولیه دولت سیزدهم دانست که با قائم مقامی وزارت راه و شهرسازی در شهرهای دارای جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر دنبال می شود و اظهار کرد: بنیاد مسکن در قالب تفاهم با راه و شهرسازی بخشی از کار را تحویل گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هکتار زمین با ظرفیت ۳۰۵۵ واحد در ۱۲ شهر و در قالب ۲۰ پروژه توسط بنیاد مسکن انجام می شود، تصریح کرد: این واحدها براساس ثبت نام متقاضیان احداث می شود و لذا تا کنون ۴۱ هزار نفر ثبت نام را انجام داده و ۱۹ هزار نفر حائز شرایط شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، از تایید نهایی ثبت نام ۶۵۰۰ متقاضی حائز شرایط توسط ادارات بنیاد مسکن شهرستان ها خبر داد و افزود: برای ساماندهی متقاضیان و تامین نقدینگی ساخت این پروژه ها از محل تسهیلات در مرکز استان به ازای هر واحد مسکونی ۳۵۰ میلیون تومان و در شهرستان ها به ازای هر واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ مابقی نیز به صورت آورده متقاضیان است. همچنین گروه های ساخت، پروژه های بنیادساخت و انبوه ساخت نیز با مشارکت مردم اقدام به احداث مسکن می کنند.

دائمی با بیان اینکه بنیاد مسکن پروژه های نهضت ملی مسکن را به دو روش راهبری می کند، گفت: ۱۴۲۳ واحد بنیادساخت خواهد بود و لذا از محل تسهیلات و آورده متقاضیان اقدام به واگذاری مسکن می کنیم. ۱۶۳۰ واحد نیز توسط گروه های ساخت بین دو تا ۱۰ متقاضی احداث می شود و فقط زمین را دولت به مردم واگذار می کند.

وی اولویت واگذاری مسکن را با متقاضیان دارای چهار فرزند دانست و متذکر شد: این متقاضیان نیاز به قرعه کشی ندارند. سایر واحدها نیز براساس متقاضیان دارای سه فرزند، دو فرزند، تک فرزند و در نهایت مجرد ساماندهی می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به عدم تامین زمین در شهرهای رودسر، املش، کلاچای، آستانه اشرفیه و کیاشهر، اضافه کرد: با کمبود زمین مواجه هستیم و لذا راه و شهرسازی زمین هایی را برای احداث مسکن در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد عملیات اجرایی ۳۰۵۵ واحد تعهدی بنیاد مسکن در دستور کار است، گفت: هفته آینده نیز پروژه های آستارا و بندرانزلی دنبال می شود. پروژه ۱۲۰ واحدی لنگرود نیز در مرحله اخذ پروانه ساختمانی قرار دارد و به زودی در دستور کار قرار می گیرد.

دائمی مسکن روستایی را تعهد دیگر بنیاد مسکن در حوزه نهضت ملی مسکن دانست و افزود: در حال حاضر ۴۲۰۰ متقاضی را در قالب خودمالک به بانک های عامل معرفی کردیم و ۲۷۵۰ نفر موفق به عقد قرارداد شدند و ۱۰۳۰ واحد نیز ساخته شده است. امکان پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد و سفته زنجیره ای سه نفره فراهم شده تا روستاییان از وام مسکن جهت مقاوم سازی واحدها استفاده کنند و روستایییان فاقد مسکن مسکن دار شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان طرح هادی روستایی را نقشه راه توسعه و عمران و آبادانی روستاها دانست و عنوان کرد: گیلان ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد و به جز ۳۸ روستای فاقد هرگونه طرح توسعه ای، در مابقی روستاها معادل ۹۸.۵ درصد اقدام به تهیه طرح هادی کردیم و فقط در ۲۲ روستا در حال تهیه طرح هستیم.

وی طرح هادی روستایی را نیازمند بازنگری بعد از یک دوره ۱۰ ساله دانست و خاطرنشان کرد: امسال ۲۲۲ روستا در دستور بازنگری طرح هادی قرار دارد و همچنین ۳۹۲ روستا نیازمند بازنگری است.

دائمی، با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح هادی در ۵۰ درصد روستاها انجام شده است، گفت: در راستای سفر رئیس جمهور به گیلان ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته تا طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اقدام به اجرا و تهیه طرح هادی کنیم.

وی با اشاره به مخالفت کمیته واگذاری زمین با هرگونه تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی، اضاف کرد: سال گذشته ۴۷ هزار پرونده در حوزه تغییر کاربری داشتیم که با ۸۵ درصد این پرونده ها مخالفت شده است

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار