معاون علوم پزشکی گیلان:
معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: این استان بیش از هر چیزی نیازمند اجرای کامل قانون جوانی جمعیت است تا گویش‌های مختلف گیلان و فرهنگ این استان برای همه زمان‌ها حفظ شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶ 10 January 2022

به گزارش تابناک گیلان، آبتین حیدرزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به موضوع کاهش رشد جمعیت اظهار داشت: کشورها همواره تلاش می‌کنند نسبتِ جمعیت جوان به سالمند را در کشور خود به‌صورت متناسب حفظ کنند‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اجرای قانون جوانی جمعیت در کشورمان نیز در راستای هدف مذکور است گفت: موانع فرزندآوری می‌تواند ناشی از طرز تفکر، فلسفه زندگی و رفتارهای درون خانواده باشد و بخشی نیز به بیرون از خانواده از جمله شرایط افتصادی و اجتماعی مربوط می‌شود.

حیدرزاده با اشاره به اینکه موانع مطرح‌شده منجر به کاهش تعداد فرزندانِ خانواده از تعداد فرزندان مدنظر می‌شود گفت: دست‌اندرکاران مربوطه بایستی موانع درون خانواده و بیرون از خانواده را برطرف کرده و در این مسیر کنار هم باشند تا شاهد جوانی جمعیت و پیشبرد اهداف اجتماعی و کلان کشور در مسیر توسعه‌ پایدار باشیم.

وی وضعیت جمعیتی گیلان را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: استان گیلان دارای پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در کشور است و اگر این وضعیت تداوم یابد تا 15 سال آینده جمعیت سالمند استان دو برابر خواهد شد از سوی دیگر بیشترین نرخ باروری در استان مربوط به غرب گیلان از جمله آستارا و تالش است.

حیدرزاده با اشاره به مزایای قانون جوانی جمعیت گفت: این قانون کمک می‌کند که افراد به تعدادِ فرزند دلخواه بتوانند فرزنددار شوند و تست‌های غربالگری نیز برای جمعیتِ در خطر آموزش داده می‌شوند تا چناچنه خودشان تمایل دشته باشند بتوانند فرزنددار شوند و افرادی نیز مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در دهه 60 قانون جوانی جمعیت در کشورمان نداشتیم افزود: گیلان کمترین زاد و ولد را در کشور دارد از طرفی آمایش جمعیتی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های وزارت بهداشت است که در راستای رصد، پایش و آینده‌نگاری جمعیت در استان‌ها مطرح می‌شود.

حیدرزاده گفت: ارائه تسهیلات، حمایت از سلامت بارداری، سلامت زایمان، تعهدات برای سلامت مادر و سایر موارد در قانون جوانی جمعیت مطرح شده است و طبق این قانون، وزارت بهداشت و دستگاه‌ها موظف شدند امکاناتی در حوزه مسکن، زمین و وام‌های موردنیاز در اختیار زوجین قرار دهند و اولویت‌هایی نیز برای استخدام و اشتغال اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه استان گیلان بیش از هر چیزی نیازمند اجرای کامل قانون جوانی جمعیت است تصریح کرد: اجرا شدن این قانون موجب می‌شود گویش‌های مختلف گیلان در همه زمان‌ها حفظ شود و از بین نرود همچنین فرهنگ دیرینه استان حفظ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: گروهی از جوانان رغبت به ازدواج دارند اما به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای بالای زندگی از جمله درآمد خاص و سایر امکانات ازدواج نمی‌کنند البته رغبت به ازدواج به سال‌های کودکی افراد، نحوه بزرگ شدن و انتخاب‌های آنان نیز برمی‌گردد.

حیدرزاده با بیان اینکه وزارت بهداشت به‌همراه آموزش پرورش روی موضوع فرهنگِ خانواده در حال کار جدی‌تری است تصریح کرد: کار کردن روی فرهنگ و نشان دادن اثرات مثبت تعداد فرزند در خانواده همواره تاثیرگذار خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه سریع‌ترین کاهش زادآوری جهان را داریم اما هنوز فرصت برای جبران وجود دارد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آینده شاهد افزایش ازدواج‌ها خواهیم بود لذا با توجه به تعداد ازدواج‌ها پیش‌بینی می‌شود شاید فرزندان بیشتری باشیم.

حیدرزاده با بیان اینکه بعضی شهرستان‌های گیلان از بابت جمعیت و فرزندآوری در بحران قرار دارند و 10 تا 15 درصد زوج‌های گیلانی نیز دچار ناباروری اولیه و ثانویه هستند گفت: با هماهنگی بنیاد برکت حدود 500 نفر از زوج‌های روستایی گیلان که امکانات مالی خدمات درمان ناباروری اولیه را نداشتند شناسایی و در سامانه مربوطه ثبت‌نام شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تعداد خانوارهای دچار ناباروری اولیه در استان بیشتر باشند که همه باید شناسایی شوند البته تمام امکانات درمان ناباروری در استان گیلان وجود دارد و نیاز نیست افراد برای درمان به خارج از استان بروند.

وی با بیان اینکه کشور ایران در بین مسلمانان دارای بهترین، پیشرفته‌ترین و هوشمندانه‌ترین تدابیر برای درمان ناباروری است تصریح کرد: در بین ادیان مختلف نیز کشورمان بهترین نگاه را به درمان‌های ناباروری داشته و کمترین آسیب به خانواده‌ها وارد شده است.

حیدرزاده سقط جنین را یکی از معضلات جدی عنوان کرد و گفت: متاسفانه آمار سقط جنین غیرقانونی در کشور بالا است البته 80 تا 85 درصد افراد بعد از سقط جنین پشیمان می‌شوند لذا مشاوره با افرادی که دوران اولیه بارداری خود را سپری می‌کنند در دستور کار است تا دچار پشیمانی بعد از سقط نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار