گزارش تابناک گیلان از روز مرگی دستگاه های فرهنگی در استان ؛
در محیطی شلوغ و پر رفت و آمد و در حضور بسیاری از کودکان و بانوانی که در محل این واقعه حضور داشتند،طرفین تصادف، شروع به هتاکی لفظی علیه یکدیگر کردند. به گفته خبرنگار ما آنقدر الفاظ به کار رفته زشت و منشوری بود که اکنون و در زمان تنظیم این گزارش از شدت شرمندگی گوش های نگارنده سرخ سرخ است.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 27 September 2015
سیدرحمان موسوی / تابناک گیلان: «بهترین مردم ایران، بافرهنگ ترین آدم‌های روی زمین، بهترین تماشاگران و ...» حتما بارها و بارها این تعریف‌ها را شنیده‌اید؛ معمولا گیلانی ها وقتی می‌خواهند از خود تعریف کنند از چنین واژه‌هایی استفاده می‌کنند که معمولا به بهترین ها در کشور ختم می‌شود. اما آیا ما واقعا بافرهنگ ترین و بهترین مردمان کشور هستیم؟

به گزارش تابناک گیلان، بی شک نباید ادعای شیوع بی اخلاقی در گیلان نیاز به اثبات داشته باشد، کافی است که هر کسی به اطراف خود به دیده انصاف نگاه کند تا ببیند تا چه حدی ارزشهای اخلاقی در میان ما نزول کرده است.

به اعتقاد کارشناسان ، ساختارهای اقتصادی یک جامعه خیلی زود تغییر می کنند و جای خود را به ساختارهای جدید می دهند اما باورهای فرهنگی آن شاید چندین دهه طول بکشد که تغییر کند و به عبارتی ساختارهای فرهنگی، باورها و اعتقادات دیرپا هستند و براحتی دچار تغییر نمی شوند.

شاید اولین دلیل نزول اخلاق ، مربوط به گذری باشد که ما گیلانی ها از سنت به مدرنیته انجام می دهیم، ما جامعه ای در حال گذریم، به این معنا که از ارزشهایی که در جامعه سنتی محترم شمرده می شد عبور کرده ایم اما هنوز به ارزشهایی که در جامعه مدرن وجود دارند نرسیده ایم.

بر اساس یافته های ما ، خشونت­های جاری در زندگی روزمره گیلانی ها باید بیش از هر چیز به عنوان یک نشانه دیده شود و آنچه در فهم این نشانه به کمک ما می­ آید، مثلثِ خشونت، سکس و لذت است و خشونت، شکل معمول کنش در محیطی است که برقراری ارتباط سالم در آن ناممکن شده است و اگر گفته شود جامعه ما در طول سال­ها تجربه مدرن­ سازی در ایجاد جامعه ­ای تعاملی و ارتباطی توفیقی نداشته است بیراه نرفته ­ایم.

طی سالیان گذشته آنقدر موضوع اخلاق و شیوع بی اخلاقی در کشور بالا گرفت که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۹۳ از وضعیت موجود اخلاقی جامعه ایران انتقاد و چنین بیان کرد : « کمتر توجه می‌کنیم که در جامعه چقدر دروغ‌ گویی ، نقض عهد، شکستن امانت ، بدگویی پشت سر دیگران و وارد کردن اتهامات ناروا زیاد شده‌است ».

به گزارش تابناک گیلان از رشت، روز گذشته حوالی هتل پردیس این شهر یک تصادف ساده رخ داد؛ تصادفی نه از جنس خسارت مالی سنگین و یا حادثه ای که منجر به زخم و جراحتی حتی ساده شود.

اما همین تصادف ساده کافی بود برای حمله به تمام ارزش های اخلاقی و فرهنگی یک استان.

در محیطی شلوغ و پر رفت و آمد و در حضور بسیاری از کودکان و بانوانی که در محل این واقعه حضور داشتند،طرفین تصادف، شروع به هتاکی لفظی علیه یکدیگر کردند. به گفته خبرنگار ما آنقدر الفاظ به کار رفته زشت و منشوری بود که اکنون و در زمان تنظیم این گزارش از شدت شرمندگی گوش های نگارنده سرخ سرخ است.

نقطه عطف این دعوا ادامه آن است که با رد و بدل کردن ناسزاها کار به جایی می رسد که یک فحش بیش از سایر فحش ها یکی از طرفین دعوا را به سر غیرت می اورد که همین یک ناسزا کافی بود برای حمله جمعی از دوستان کسی که مورد هتاکی قرار گرفت.

آنقدر طرف را کتک زدند که برای دیدن چهره آدم مظلوم نیازی به سفر به یمن و سرزمین های اشغالی نبود و فاجعه بزرگ تر جایی است که همه به اتفاق در اطراف این واقعه تاسف بار، فقط و فقط نظاره گر دعوا بودند و لذت می بردند.

در پایان گزارش متذکر می شویم ، جامعه ای که اخلاق را خدشه دار می کند دیگر جملاتی نظیر بابا نان داد، مادری که شب ها بر گاهواره می نشیند تا خفتن بیاموزد، حسنک تصمیم می گیرد از فردا به موقع برسد تا حیوانات زبان بسته گرسنه نمانند، دهقان فداکار پیراهن خود را برای نجات مسافران قطار در شبی سرد می سوزاند و به مشعل تبدیل می کند، خاله مرجان با مهربانی مرغ و خروسها را جا می دهد و از ما فرزندان خود خشنود باش ای ایران، شوخی بیش نمی تواند باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار