معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: ۶۵ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در ۷ ماهه نخست امسال با حمایت دستگاه قضا به چرخه تولید بازگشتند.
کد خبر: ۱۰۰۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ 15 November 2021

 

به گزارش تابناک گیلان، احمد آقایی در جمع خبرنگاران با اشاره به شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی که دامن‌گیر جوامع بشری است اظهار داشت: اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی از جمله آسیب‌هایی است که جوامع بشری به‌شدت با آن درگیر هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه اعتیاد ابرچالشی و یکی از معضلات جوامع بشری که 180 کشور دنیا گرفتار آن هستند خاطرنشان کرد: این معضل بزرگ خود دارای تجارتی سودآور و از طرفی عامل بحران نیز است.

آقایی با بیان اینکه کسی که جسم و جانش با مواد مخدر انس پیدا کند دیگر از بایدها و نبایدهای زندگی خود فاصله می‌گیرد افزود: طبق آمار بسیاری از سرقت‌های خرد توسط معتادان و برای تأمین نیاز انجام می‌شود همچنین اعتیاد بر کانون خانواده نیز اثر داشته و سبب اختلافات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار منشأ بیش از 50 درصد جرایم به طور مستقیم اعتیاد است و 70 درصد جرایم به طور غیرمستقیم به مواد مخدر گره می‌خورد گفت: عامل دستگیری 40 درصد زندانیان نیز مواد مخدر است و همه دنیا با این چالش بزرگ درگیر هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه خوشبختانه در این حوزه امسال در گیلان روند کاهشی داشتیم ابراز داشت: امسال 7 هزار پرونده در حوزه مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد که نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش یافته است. وضعیت گیلان در حوزه مواد مخدر نسبت به استان‌های دیگر بهتر است در آمار اطلس جنایی گیلان، مصرف موارد مخدر هفتمین عنوان مجرمانه و خرید و فروش مواد نوزدهمین عنوان مجرمانه است.

آقایی گفت: در آمار اطلس جنایی گیلان و همچنین کل کشور نخستین عنوان مجرمانه مربوط به سرقت است و گیلان در این حوزه رتبه بیست و چهارم کشور را دارد؛ امسال 14 هزار پرونده سرقت وارد دستگاه قضایی شد که نسبت سال گذشته کاهش 4 درصدی داشتیم.

معاون دادگستری گیلان با اشاره به دیگر عناوین جرایم در استان گیلان به ترتیب میزان فراوانی آن اظهار داشت: توهین، ایراد ضرب عمدی، تهدید، تصادفات، تخریب، مصرف مواد مخدر و کلاهبرداری، از نظر میزان فراوانی به ترتیب رتبه دوم تا هشتم جرایم در استان گیلان را دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان افزود: دستگاه قضا در دادگاه درمان‌مدار معتادان متهاجر را جمع‌آوری، اصلاح و احیاء می‌کند البته 38 درصد معتادان در این دادگاه‌ها احیاء می‌شوند و سپس نسبت به ایجاد اشتغال برای آنان اقدام‌ می‌کنیم.

جانشین ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی دادگستری استان گیلان اظهار داشت: دستگاه‌ قضایی کشور در کنار قوای دیگر در جهت تحقق جهش تولید و اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کند و در این راستا در گیلان ستاد استانی پیگیری اقتصاد مقاومتی و کارگروه‌های آن شکل گرفت.

آقایی از بازگشت 65 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید در گیلان خبر داد و گفت: در طول 7 ماهه امسال 65 واحد تولیدی کوچک و بزرگ که در آستانه تعطیلی بودند با حمایت دستگاه قضا به چرخه تولید بازگشتند و رییس دادگستری 25 بازدید میدانی از این واحدها داشتند.

وی درباره برنامه‌های پیشگیرانه دستگاه قضا برای مقابله با سرمایه‌گذارانی که اقدام به زمین‌خواری می‌کنند افزود: رویکرد ریاست قوه قضاییه حمایت از سرمایه‌گذاران سالم و فعال است چرا که اگر از سرمایه‌بر حمایت کنیم بانک‌ها ورشکسته می‌شوند و بیت‌المال هدر می‌رود.

آقایی با بیان اینکه برخی از سرمایه‌گذاران سرمایه‌بر هستند و این زمین‌خواران در پوشش قانونی جلو می‌آیند خاطرنشان کرد: در 7 ماهه امسال 750 هکتار از اراضی جنگلی، مرتع، اراضی ملی و منابع طبیعی را از چنگال این زمین‌خواران خارج کردیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان ابراز داشت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 84 هکتار از اراضی ملی که تغییر کاربری داده شده بودند نیز آزادسازی و به 35 فقره پرونده در این زمینه رسیدگی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار