بخشدار مرکزی آستانه اشرفیه:
بخشدار مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه گفت: شدت جریان آب رودخانه و رانش زمین، پل کوچک تاریخی روستای نیاکو این بخش را در خطر تخریب قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 02 November 2021

فاطمه علیزاده روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وضعیت و شرایط نامناسب این پل تاریخی افزود: این پل در روستای نیاکو و بر روی رودخانه سیدعلی اکبری احدث شده است و یکی از میراث‌های تاریخی این شهرستان است.

وی با اشاره به تخریب دیواره ها و زمین های اطراف این پل بر اثر پیش روی آب رودخانه اظهار داشت: بالا بودن حجم خروجی آب از زیر این پل و ایجاد گرداب ، از عوامل مهم تخریب آن به شمار می رود.

به گفته علیزاده، بارش باران و به دنبال آن طغیان رودخانه از دیگر عوامل تخریب دیواره ها و زمین های اطراف این پل به شمار می رود ، ضمن آنکه پایه های این پل نیز با خطر جدی روبرو شده است.

بخشدار بخش مرکزی آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه به منظور پیگیری و رفع خطر تخریب پل کوچک تاریخی نیاکو بازدیدهای متعددی با حضور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آب منطقه ای صورت گرفته اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع ، ضروری است تا مسئولین مربوطه اقدامات موثری را جهت جلوگیری از تخریب این پل تاریخی به انجام برسانند.

علیزاده با اشاره به اهمیت این پل افزود: این پل یکی از راه های اصلی عبور و مرور بسیاری از کشاورزان منطقه است که دسترسی آنان را به زمین‌های کشاورزی آسان می‌کند.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پل کوچک تاریخی نیاکو به طول ۱۳ متر، در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۷۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمدعلی عابدی با اشاره به اینکه این پل تاریخی با بیش از ۲۰۰ سال قدمت در دوره قاجاریه و بر روی رودخانه سید علی اکبری احداث شده افزود: در زمان ساخت پل، حجم عبورآب از زیر آن در چهار فصل سال بسیار کم بوده و معماران بر اساس حجم آب عبوری اقدام به طراحی و ساخت پل مورد نظر کرده بودند.

به گفته وی ، از چندین سال قبل به دلیل رونق کشاورزی و به دنبال آن نیاز فراوان به آب برای اراضی کشاورزی ، آبی که به طرف پل فرستاده می شود خارج از توان و تحمل آن بوده بطوری که در برخی مواقع و به خصوص در فصول بارندگی ، دهانه پل در مسیر ورودی آب کاملا پر شده و در خروجی آب با فشار بسیار زیاد خارج می شود که این امر موجب ایجاد گرداب می‌گردد.

عابدی با بیان اینکه گرداب خروجی پل باعث شده کف و دو طرف پل با حجم بسیار زیاد کنده شود افزود: عدم استحکام سازی حاشیه رودخانه در پایین دست می‌تواند در آینده نزدیک حفظ این اثر تاریخی را با خطر روبرو کند.

وی یادآور شد: به دلیل عوامل طبیعی که از دوران گذشته به پل کوچک و تاریخی نیاکو وارد شده بود ، این پل در سال ۱۳۹۳ با همکاری میراث فرهنگی ، فرمانداری ، بخشداری ، دهیاری و شورای اسلامی به طور کامل مرمت و بازسازی شده بود.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تخریب این پل تاریخی گفت: انتظار می رود ضمن مشارکت مسئولین امر با میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اقدامات موثری جهت پیشگیری از تخریب این پل صورت گیرد.

روستای نیاکو با داشتن دو پل تاریخی کوچک و بزرگ در یک کیلومتری شهر آستانه اشرفیه ( شرق گیلان) واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار